Miten voit parantaa omaa vastustuskykyäsi

Miten voit parantaa omaa vastustuskykyäsi

Vastustuskyky on se, mikä auttaa sinua pysymään terveenä, etkä saa jokaista flunssaa, joka mahdollista on saada. Vastustuskyky auttaa sinua huolehtimaan siis itsestäsi. Jokaisella on jonkin verran vastustuskykyä, mutta esimerkiksi vauvoilla vastustuskyky on heikko. Olisi ihana viettää koko talvi sairastumatta, mutta toisille meistä iskee flunssa useita kertoja talviaikana. Toisaalta toisille meistä iskee kaikki muutkin taudit helpommin. Miten siis omaa vastustuskykyä voi parantaa niin, että talvikausi esimerkiksi ei olisi yhtä sairastelemista ja niiskutusta.

Varsinkin Covid -19 pandemian aikana muut sairastumistapaukset vähenivät. Kyseessä ei niinkään ollut se, että ihmisten vastustuskyky olisi maagisesti parantunut, vaan se että käsien pesua tehostettiin, edes nuhaisena ei saanut mennä päiväkotiin, kouluihin tai töihin ja tietenkin välien pitäminen muihin ihmisiin. Kuitenkin tilanne normalisoituu ja ihmiset alkavat jälleen liikkumaan ja olemaan enemmän tekemisissä. Pieni nuha ei ole enää este tavata läheisiä. Miten siis olisi mahdollista parantaa omaa vastustuskykyä niin, että ei tarvitse olla flunssassa usein.

Luonnollisesti oma toiminta on tärkeässä osassa omaa terveyttä. Käsien pesu sekä muutenkin hygieeninen toiminta auttaa jo paljon. Kasvojen koskettelu ja liian tiuhat ihmismassat ovat myös isossa osassa tautien leviämistä. Terveyden kannalta kaikki alkaa siitä, että iho ja limakalvot sekä suolisto ovat terveitä. Ne henkilöt, joilla nämä kaikki ovat kunnossa, sairastuvat harvemmin esimerkiksi juuri flunssaan. Näin ollen voidaankin sanoa, että kaikki lähtee noista kolmesta tekijästä, jotta vastustus kyky pysyy hyvänä.

Tapoja parantaa omaa vastustuskykyä

Tapoja parantaa omaa vastustuskykyä

Vastustuskyvyn parantaminen lähtee siitä, että syöt terveellisesti, huolehdit hyvästä käsihygieniasta ja mikä tärkeintä, saat riittävästi unta. Unen tarvetta ei usein huomioida, kun mietitään terveellisesti elämistä. Immuniteetti heikkenee ja elimistö saa helpommin tulehdustiloja, jos on stressiä. Vastustuskyky ei ole siis sellainen asia, mitä voi helpolla ostaa purkissa apteekista, vaan se on monien tekijöiden summa, joissa oma toiminta on kaiken keskiössä. Kun oma elämäntapa sallii vastustuskyvyn kehittyä kunnolla, on kasassa ainekset terveellisempään elämään.

Terveellinen ruokavalio sisältää niin proteiinia, kuituja kuin vitamiineja. Tärkeimpiä ovatkin kala, hedelmät ja marjat sekä täysvilja tuotteet. Kannattaa aina panostaa terveelliseen ruokavalioon, sillä se on isossa osassa, kun terveydestä puhutaan. Käsien pesun tärkeyttä ei voi tarpeeksi korostaa, sillä niin pieni asia kuin se onkin, niin vaikutukset ovat suuret. Käsien pesua harjoitellaan jo pienestä lähtien ja sen pitäisi olla ihmisille automaattinen asia ja itsestään selvyys, mutta valitettavasti se myös unohtuu liian usein. Varsinkin jos olet flunssassa niin käsiä tulisi pestä paljon ja välttää kättelemistä.

Erilaisia apteekista saatavia tuotteita vastustuskykyä parantamaan ovat C-vitamiini sekä sinkki, jotka ehkäisevät flunssan saamista hieman. Toisaalta maitohappobakteerit ovat myös sellaisia, joilla on vastustuskykyä parantavia ominaisuuksia. Maitohappobakteerit palauttavat suoliston pintaan oikean bakteeritasapainon. Kuitenkin on hyvä muistaa, että jos luotat siihen, että vain vitamiineja ja maitohappobakteereja ottamalla saat paremman vastustuskyvyn, niin tulet pettymään. Vastustuskyky ei voi kehittyä, jos se ei saa haasteita.

Pienten vauvojen vastustuskyky on heikko, mutta kasvaa iän myötä. Tämä johtuu siitä, että lapsi kohtaa erilaisia pöpöjä läpi elämänsä. Elimistö oppii siis hiljalleen tunnistamaan mikrobit ja näin ollen puolustautumaan niiltä. Jos siis pöpöjä ei kohtaa ja elää liian steriilisti, niin vastustuskykykään ei pääse kehittymään. Aikoinaan vastustuskykyä sai hyvin, kun ihmiset elivät paljon ulkosalla. Töitä tehtiin pelloilla ja metsissä. Lapset leikkivät ojissa ja pelloilla. Nykyinen kaupunkilaiselämä ei mahdollista samanlaista vastustuskyvyn saamista. Olisikin hyvin tärkeää liikkua ulkona mahdollisimman paljon.

Tutkijat pitävätkin hyvin tärkeänä, että ihmiset olisivat enemmän maatiloilla ja maaseudulla sekä metsissä, jotta vastustuskyky paranisi. Kuitenkin säännöllinen ulkona liikkuminenkin on jo hyvin tärkeää. Jos siis haluat paremman vastustuskyvyn, niin keskity paljon siihen, että millaiset elämäntavat sinulla on. Syötkö terveellisesti ja nukutko riittävästi sekä ulkoiletko ja pesetkö käsiäsi. Jos nämä ovat kunnossa, niin vastustuskykysi paranee, mutta jos kaikki osa-alueet eivät ole kunnossa niin vastustuskykykään ei voi kunnolla kehittyä.