Positiivisen mielentilan säilyttäminen sairauden aikana

On tehty lukuisia tutkimuksia siitä, kuinka paljon positiivinen ajattelu oikeastaan vaikuttaa ja millainen voima sillä voi olla henkilön fyysiseen terveyteen. Riippumatta siitä, taisteleeko henkilö vakavan sairauden kanssa vai onko hän täysin terve, yhteys optimistisuudesta ja henkilön kyvystä parantua ja pysyä terveenä on selvä.

Positiivisen mielentilan säilyttäminen sairauden aikana

 

Kun kyse on niinkin vakavasta sairaudesta kuin syöpä, on kaikenikäisiä potilaita jo pitkään kehotettu pitämään mahdollisimman positiivinen asenne, sillä vaikutukset ovat ilmeisiä. Ei varmasti ole helppo pitää hymy kasvoilla, kun voi pahoin hoidon jälkeen ja muiden sivuvaikutusten iskiessä. Vaikka on olemassa monia sudenkuoppia, jotka voivat estää sinua pitämästä asenteesi positiivisena, tutkimuksen kuitenkin osoittavat, että positiivisiin asioihin keskittyvät ihmisillä on helpompi sopeutua tiukkaan hoitosuunnitelmaan ja kestää siitä aiheutuvia sivuvaikutuksia paremmin. Matkan aikana syntyy monia asioita, jotka haastavat onnellista ajattelutapaasi, mutta tutkimuksissa on huomattu viisi yleistä lähdettä, joita tulisi tarkkailla huolella, sillä ne vaikuttavat suoraan asenteeseesi.

Ihmiset jotka eivät ymmärrä

Useimmat ihmiset tarkoittavat hyvää, mutta elleivät he itse ole käyneet samanlaista prosessia läpi, he eivät koskaan todella voi ymmärtää tilannettasi. Tämä ei ole huono asia, mutta se voi olla ongelmallista jos he sanovat asioita ajattelematta ja loukkaavat toisia huomautuksillaan tai välttävät sinua omien pelkojensa takia. Lauseet kuten ‘kaikki tulee olemaan hyviin’, ‘Etkö pelkää?’, ‘Joidenkin asioiden on vain tarkoitus tapahtua’ ja ‘kerää vain itsesi ylös’ voivat kuulostaa harmittomilta huomautuksilta, mutta eivät välttämättä tunnu siltä jos sanottu väärään aikaan. Muista, että hei eivät todennäköisesti tarkoittaneet olla niin tunteettomia ja että he yrittävät parhaansa mukaan tukea. Et voi hallita mitä muut sinulle sanovat, mutta voit hallita miten reagoit.

Ihmiset jotka eivät ymmärrä

Omat pelkosi

Pelko on ehdottomasti vaarallinen henkinen myrkky, joka voi täysin vallata mielesi, ellei sitä seuraa ja sitä vastaan kamppaile. Syöpäpotilaat kokevat pelkoja, joita useimmat ihmiset eivät koskaan vi edes kuvitella saati sitten koe itse, ja niitä voi olla ylivoimaista ylittää yksin. Älä pidä pelkoja sisälläsi, vaan jaa pelkosi ammattilaisten kanssa ja muiden tukiverkostosi positiivisten ihmisten kanssa. He voivat auttaa pitämään pelkosi kurissa ja niiden ottamasta valtaa elämässäsi.

Uupumus

Mikäli et saa tarpeeksi unta tai et tunne saaneesi tarpeeksi lepoa, voi pitkään jatkuttua lopulta murtaa sinut. Yksi ahdistukseen johtavista syistä on unen puute. Jos ei saa tarpeeksi lepoa on vaikea pysyä valppaana ja silloin usein tekee huonoja päätöksiä tai vaikuttaa mielialaasi negatiivisesti. Varmista että nukut kunnolla ja saat tarpeeksi lepoa, se auttaa hoitojesi tehokkuuteen ja auttaa pitämään mielentilan positiivisena prosessin aikana.

Huono ruokavalio ja ravintoaineiden puute

Monet henkistä ja emotionaalista terveysongelmista tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että oikea ruokavalio voi vaikuttaa niin parantumiseen kuin mielentilaankin positiivisesti. Kehosi voi reagoida roskaruoan syömiseen negatiivisesti monin eri tavoin. Se voi johtaa masennukseen ja uneliaisuuteen tai aiheuttaa päänsärkyä ja sokerikrapulaan. Terveellinen ruokavalio auttaa sinua säilyttämään tasapainon myös mielentilasi suhteen.

Huono ruokavalio ja ravintoaineiden puute

Liikunnan puute

Aivan kuten tarvittavan unen saanti ja terveellisesti syöminen voi auttaa sinua monin tavoin, kehosi kaipaa liikuntaa ja reagoi vastaavasti aina kun liikut. Sinun ei tarvitse hankkia henkilökohtaista urheiluvalmentajaa tai hikoilla punttisalilla useita tunteja saadaksesi kehosi onnelliseksi. Reippaasti käveleminen voi olla yhtä tehokasta kuin juokseminen tai salilla käyminen, jos liikutat käsiä ja kävelet rivakasti ainakin puoli tuntia päivittäin. Tärkein on valita liikuntamuotoja, joista pidät. Jos teet jotain, jota rakastat, se jo itsessään nostaa mielialaa mutta kaupan päälle kehosi saa tarvitsemansa liikunnan. Jos mieluummin käyt uimassa, pyöräilet, harrastat joogaa tai riemuitset trampoliinipuistossa, tee niin, äläkä annan kenenkään sanoa ettei se ole tarpeeksi tehokasta liikuntaa. Jos hengästyt ja/tai hiki virtaa, se on tarpeeksi osoittamaan että liikuntasi on tehokasta.

Liikunnan puute